Us deixo un article que he trobat a la web "Aprendizaje colaborativo y tecnologías de la información y de la comunicación". És molt interessant, i és un exemple de com en altres països, en aquest cas Venesuela, també es parla de col.laboració a l'escola prenent com a eines les TICS.
http://procesosemivirtual-ese.com/materias/proy_investigacion_protocolo/BAEZ_MORALES_ALFONSO_AGUSTIN/texto/02%20El%20Aprendizaje%20con%20las%20TICs.pdf
Us presentem el cas que la Núria Vila Perarnau i jo hem treballat. Considerem que era interessant penjar-ho al blog.
CAS: “CONEIXEM A MIQUEL BARCELÓ”
|
||
Síntesi
destacant l’aprenentatge que es pretén: Aquesta
activitat es planteja cada vegada que comencem a treballar un nou artista a
principi de mes. El seu objectiu consisteix en presentar la seva vida i obra
d’una manera atractiva per als nens/es, ja que a part del treball en paper
també ens serveix per a que ells puguin treballar a la pissarra digital
aspectes determinats del Power Point que estiguin relacionats amb la nostra
tasca.
|
||
INDEX
|
CONTINGUTS
|
|
CONTEXT GENERAL
|
||
Experiència a l’ensenyament
|
13 anys
|
|
Tecnologia de l’experiència
docent/nivell d’habilitat
|
Utilitza amb freqüència la pissarra
digital i presentacions Power Point per a treballar amb projectes/ Utilitza
les noves tecnologies també a casa.
|
|
Tipus d’escola
|
Escola pública d’una ciutat de 18.000
habitants.
|
|
Ubicació de l’escola
|
Zona nova de la ciutat, encara que
l’escola és antiga.
|
|
Connectivitat
|
Existeix Internet a l’edifici
principal però a l’edifici d’Educació Infantil hi ha una xarxa de wifi amb
una connectivitat molt deficient.
|
|
Ubicació dels recursos tecnològics.
|
Existeix una pissarra digital a cada
aula de 4 i 5 anys, però no n’hi ha ordinadors. Només el de la mestra. Hi ha
una aula de 8 ordinadors per Infantil però sense connectivitat a la xarxa.
|
|
Situació socioeconòmica dels
estudiants
|
Els nens podem dir que
majoritàriament són de classe mitja- baixa, amb un numero important de
nouvinguts procedents de: Marroc, Rússia i dels països llatinoamericans. Així
existeix un nombre important de nens i nenes amb necessitats educatives
especials.
|
|
CONTEXT O HISTÒRIA
HISTÒRIA DEL CAS
|
||
Nivells dels estudiants
|
3er nivell d’Educació Infantil (5 anys)
|
|
Assumpte/unitat
|
Projecte de treball “Una de pintors, coneixem a Miquel Barceló”
|
|
Activitats previstes
Aquestes activitats sempre es duen a terme
a la pissarra digital i només són una petita mostra del que es fa amb cada
artista que es veu.
|
Ø Fer una presentació de Miquel Barceló.
Ø Relacionar a la pissarra digital el nom de les illes amb la seva
corresponent.
Ø Trobar objectes concretes a la plaça del poble de Miquel
Barceló.
Ø Trobar paraules desconegudes a la presentació i subratllar-les.
Ø Presentació per banda dels nens/es de les diapositives de la
presentació.
Ø Relacionar el nom de l’artista amb imatges de la seva obra.
Ø Escriure informació sobre la seva vida.
Ø Trobar paraules que tinguin més de 9 lletres i rodejar-les amb
un cercle.
Ø Cadascú dels nens/es escollin una obra de Miquel Barceló i
l’expliquen als seus companys relacionant-la amb allò que han après abans
sobre l’autor.
Ø Col·locar notes musicals d’una obra musical relacionada amb les
Illes Balears i fer-la sonar amb un xilòfon per a veure si la col·locació de
les notes ha estat la correcta.
|
|
Nivell dels resultats de
l’aprenentatge
|
Es pretén la comprensió de la
informació presentada per a poder després relacionar-la amb allò que s’ha
après.
|
|
Normes
|
Durant totes les activitats es duen a terme les normes que es
tenen a l’aula per a qualsevol activitat (escoltar als companys, alçar la mà
si volem parlar, etc)
|
|
HISTÒRIA DE LES ACTIVITATS
|
||
Tecnologies utilitzades
|
Pissarra digital, PowerPoint,
ordinador de la mestra, càmera fotogràfica.
|
|
Motius per utilitzar les noves
tecnologies
|
Eina motivadora per als nens i més profitosa
per a la mestra.
|
|
Naturalesa de les activitats
|
Presentació per banda de la mestra.
|
|
Dificultats d’execució
|
Les dificultats solen ser més de tipus material ja que la
instal·lació elèctrica de l’escola no és massa bona.
|
|
Ajuda/ Assistència utilitzada
|
--
|
|
Paper del mestre
|
Facilitadora de la informació, suport a la resolució de
problemes plantejats a la realització de les activitats, proporciona pistes,
deixa llibertat a l’hora de l’explicació dels nens/es, i sobretot acompanya
al procés d’aprenentatge als nens i nenes.
|
|
Paper dels nens/es
|
Exploren, descobreixen nous conceptes, intercanvien informació,
manipulen la informació, produeixen les seves pròpies presentacions,
creadors.
|
|
RESULTATS
|
||
Observacions
|
Entusiasme i motivació per banda dels nens i nenes. I sobretot
per a l’alumnat nouvingut ja que li és més fàcil aprendre de forma visual i
li és més motivador.
|
|
Avaluació del procés
|
L’avaluació es basa sobretot a l’observació del procés i a
actuar com a guia d’aquest.
|
|
Entrevistadora: Bona tarda, primer de tot et voldria donar les gràcies per
acceptar de contestar aquestes preguntes sobre la teva tasca docent dins del
món de les noves tecnologies.
Mestra: Gràcies a tu.
Entrevistadora: Em podries fer cinc cèntims sobre quan fa que estàs en el món
docent, i en concret en aquesta escola?
Mestra: La meva relació amb el món
docent va començar fa 13 anys i en aquesta escola ja hi estic 7 cursos.
Entrevistadora: Tu ets mestra d’Educació Infantil, però com és que realitzes
pràctiques d’aquest tipus (ja que normalment en aquesta etapa escolar no es
treballen)?
Mestra: La meva metodologia no
resideix principalment als llibres. Considero que perquè un aprenentatge sigui
significatiu allò que hem de mostrar ha de basar-se als interessos dels nens.
Utilitzo les TIC perquè són una eina molt motivadora i també perquè considero
que és fonamental per a treballar amb nens i nenes nouvinguts/des.
Entrevistadora: Quan vas començar amb aquest projecte?
Mestra: Aquest projecte he de dir
que va de forma paral·lela amb altres al llarg del curs. Com que sempre estic
fent pintures al cicle els nens sempre em diuen que “perquè no pintava un
quadre”, i vaig fer la proposta de treballar l’art. El projecte dura tot el
curs, cada mes tenim un pintor:Miró, Barceló, Mondrian, Dalí, Picasso,
Kandisnky..
Entrevistadora: Què et va motivar fer-ho?
Mestra: Considero que l’art és una
bona sortida pels sentiments i les emocions, és una bona forma per dir moltes
coses de diferents formes i maneres; i a més aprenem moltes coses tots junts.
Entrevistadora: Quins passos són els estructurats per dur-lo a terme?
Mestra: Primerament decidim els
artistes que volem treballar (aquesta és una elecció per banda de la mestra) i
el primer dijous del mes presentem una obra de l’artista. Per exemple amb
Barceló vam presentar “L’elefant” i la resposta va ser: “uau què xul.lo!”. No
aportem cap informació de l’autor, deixem que tots i totes expressen totes les
coses que senten quan han vist l’obra.
Eixa tarda es
presenta el PowerPoint de l’autor i ens planifiquem el treball amb aquest per a
tot el mes.
Entrevistadora: Com els hi vas proposar als teus alumnes?
Mestra: La proposta va ser molt
senzilla. Jo els vaig dir que si pintaria un quadre però sola amb ells, i que
per això podríem conèixer a diferents artistes.
Entrevistadora: Com van reaccionar davant aquesta proposta?
Mestra: Amb molta alegria, no hem
d’oblidar que jugant, investigant i expressant és com millor s’aprèn.
Entrevistadora: Què et van dir la resta de mestres quan ho vas proposar? Ho
trobaven adequat per l’edat en que es treballaria?
Mestra: La veritat és que la
proposta va ser bé acceptada encara que no totes la duen a terme perquè
consideren que no “tenen capacitat” per a portar aquesta metodologia, però poc
a poc s’estan posant al dia per a fer coses, petites, però ho intenten. L’edat
no es pot considerar inadequada perquè avui dia la majoria d’aquests/es nens/es
coneixen i tenen molta relació amb les TIC, i a més gaudeixen.
Entrevistadora: Quin és el rol dels alumnes dins el projecte?
Mestra: Ells són el veritable motor
del projecte i del treball, són els que treballen amb la informació i els que
la manipulen.
Entrevistadora: Quin és el teu propi rol?
Mestra: Podríem dir que de
presentadora i d’acompanyant del procés, la que a vegades dóna pistes i la
persona que ajuda.
Entrevistadora: Quines dificultats han anat sorgint al llarg del projecte?
Mestra: Dificultats greus són més de
tipus tècnic, sobretot amb la instal·lació elèctrica de l’escola i bé, al
principi, vaig fer una reunió amb les famílies per explicar què era això dels
projectes de treball i demés.
Entrevistadora: Què t’ha sorprès més dels teus alumnes a l’hora de
realitzar-lo?
Mestra: La espontaneïtat i com a
l’hora de treballar amb la pissarra digital i de fer les seves presentacions
quan expliquen als companys/es la seva elecció la naturalitat que mostren. I
sobretot com els nouvinguts han ampliat el seu vocabulari de forma
espectacular, aquest aspecte ha provocat una cohesió al grup, es poden
entendre.
Entrevistadora:Què diries que han après? I tu?
Mestra: Crec que han après una nova
forma “divertida” d’aprendre, diferent. I jo considero que he après moltíssim,
al principi tenia com cosa per saber com eixiria però he vist que la
introducció de les TIC i que siguin ells mateixos, amb guia, de com treballar
ho poden fer perfectament. A vegades recorden el funcionament millor que jo.
Entrevistadora: Quina proposta de millora faries de cada a una nova proposta
d’aquest estil?
Mestra: Estic considerant que siguin
els mateixos nens, amb la meva ajuda i les imatges, els que preparin un
PowerPoint encara només sigui amb dos imatges.
Entrevistadora: Moltes gràcies per haver dedicat el teu temps per ajudar a
realitzar aquest treball.
Mestra: Gràcies a tu pel teu temps.
Viviana
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada